Onko koirallani käytösongelma?

 




Onko koirallani käytösongelma?

Bono on kaksi vuotta. Hän räksyttää sisällä. Kun ikkunoista heijastuu ihmisten ja sen oma varjo, ohikulkevien autojen varjot ja valot, silloin Bono riehaantuu ja ryntää ikkunaan haukkuen. Yrittääkö Bono olla minun pomoni? Mikä neuvoksi, jotta rauha säilyy? Kannattaako minun huutaa ei -ei ! Vai pitääkö minun osoittaa olevani hänen pomonsa ja rangaista räksytyksestä?


Koirani ehkä pelkää varjoja

Koira voi säikähtää ikkunasta heijastuvia omiakin ihmisiä, koska sillä ei ole tietoa siitä, että vaaraa ei ole. Kyseessä on siis koiran pelko. Täysin tarpeeton on ajatus siitä, että ihmisen pitäisi osoittaa olevansa koiran pomo. Silloin minulla itselläni on käytösongelma eikä koirallani. Rankaisemisesta on vain haittaa. Myös ajatus siitä, että koira pyrkii ottamaan perheessä johtajuuden, on harhainen.


Mitä minun kannattaa palkita?

Jotta saan rauhan talooni, minun tulee suosia Bonon palkitsemista silloin, kun se on rauhallinen. Minun tulee luoda rauhallinen tunnelma. Kun hän räyhää ikkunassa, minä eikä perheeni huomioi räyhäämistä vaan kutsun Bonon luokseni. Hän ei yritä pomottaa meitä, hän ei vain pidä oudoista hahmoista ikkunassa ja yrittää pelottaa ne pois. Kun hän viimein kyllästyy räksytykseen ja tulee oleilemaan viereeni, annan Bonolle namin. Minun pitää totuttaa hänet uusiin pelottaviin asioihin, kuten ikkunasta heijastuviin hahmoihin ja valoihin. Kun niihin on totuttu, rauha palaa.


Rauhoitan koiraani omalla käytökselläni

Koirasi voi myös haistaa oman pelkoni ja pelkää siksi. Hän voi reagoida pelkoon murinalla ja haukulla. Koirani siis huomaa ja tulkitsee minua. Jos olen rauhallinen, se rauhoittaa koiraakin. Voin siis auttaa koirani pelosta pois omalla rauhallisuudellani tai ylläpitää koirasi pelkoa ja ongelmaa omalla jännitykselläni ja pomottamisellani.


Mitä koirani ajattelee?


Eläinten ajattelu on erilaista kuin ihmisten. Siksi koira ei monesti ymmärrä, mitä ihminen haluaa sen tekevän. Koiralle ei kannata huutaa ei koska se ei ymmärrä koko sanaa. Sen sijaan voi pyytää koiraa tulemaan luokse. 

Jos koira on remmirähjääjä pelon vuoksi, niin koiran näkökulmasta rähjääminen toimii, koska useimmiten vastaantulevat väistyvätkin kauemmas ja koiran ahdistus ja pelko helpottuvat. Sinun tehtäväsi on ymmärtää koiran pelko, tehdä hänen olonsa mukavaksi ja totuttaa koirasi ajan myötä rauhalliseksi.

Lisätietoa

Telkänranta H. (2015). Millaista on olla eläin? Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.


Kommentit

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mikä on omistajien mielestä parasta heidän koirassaan

VANHAN KOIRAN ELÄMÄNLAADUN PARANTAMINEN

Mitä ihminen voisi tehdä paremmin jotta koirat saisivat olla koiria?